Znaczenie odżywiania i aktywności fizycznej dla zdrowia i prawidłowego rozwoju człowieka

5/5 - (2 votes)

Ludzki organizm można równać do niezwykle złożonej machiny, której niezawodność jest uwarunkowana przez odpowiednią konserwację, zbilansowaną dietę oraz regularną aktywność fizyczną. Przez cały nasz żywot to, co spożywamy, bądź czego nam brakuje w diecie, determinuje czy rozwijamy się prawidłowo, czy nasze ciała funkcjonują sprawnie i czy dysponujemy dostateczną ilością energii do realizacji codziennych zadań.

Życie naszych przodków setki tysięcy lat temu było ekstremalnie trudne, z dietą składającą się przede wszystkim z korzeni, nasion, owoców i jagód. Musieli przemierzać ogromne odległości, aby zaspokoić podstawowe potrzeby, takie jak woda i pożywienie, żyjąc w ciągłym strachu przed atakiem dzikich zwierząt. Aby przetrwać i zapewnić kontynuację swojej linii genetycznej, musieli być zdrowi i sprawni fizycznie.

Warunki, w jakich żyje człowiek, nieustannie ulegają intensywnym przemianom. W erach dawnych, te zmiany następowały powoli, jednak obecnie, ze względu na procesy uprzemysłowienia miast, mamy do czynienia z nowymi warunkami i bodźcami środowiskowymi. Tym samym, ludzki organizm musi się do nich dostosować, aby jak najdłużej zachować i utrzymać dobry stan zdrowia.

Współczesna definicja zdrowia, zaproponowana przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) w 1946 roku, głosi, że „zdrowie to nie tylko brak choroby czy niedołęstwa, ale stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego”.

Zdrowie jest zależne od wielu czynników wpływających na organizm człowieka. Człowiek powinien maksymalnie wykorzystać swoje możliwości adaptacyjne i stworzyć warunki umożliwiające utrzymanie zdrowia. Zdrowie fizyczne odnosi się do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jego systemów i narządów. Zdrowie psychiczne związane jest z umiejętnością prawidłowego rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami i uczuciami, a zdrowie społeczne odnosi się do zdrowia społeczności, jej rozwoju i zdolności do przystosowania się do nowych warunków środowiskowych.

Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na zdrowie człowieka są:

  1. Styl życia
  2. Czynniki środowiskowe
  3. Czynniki genetyczne
  4. Opieka zdrowotna

Styl życia, uwzględniający dietę, kondycję fizyczną, pracę, naukę, wypoczynek itp., ma decydujący wpływ na zdrowie człowieka. Niemniej istotne są czynniki środowiskowe i genetyczne, ponieważ warunki środowiskowe, w jakich żyje człowiek, podlegają ciągłym zmianom, a tym samym zmienia się równowaga między organizmem człowieka a jego otoczeniem. Zachwianie tej równowagi prowadzi do zaburzeń funkcjonowania organizmu i powstawania chorób. Zadaniem służb zdrowia jest zapewnienie obywatelom opieki medycznej zarówno w zdrowiu, jak i w chorobie.

Organizm człowieka posiada wiele mechanizmów obronnych i adaptacyjnych, które pozwalają mu na pokonanie choroby i lepsze dostosowanie do zmienionych warunków życia. Kluczowym elementem utrzymania i poprawy zdrowia jest profilaktyka, która polega na zapobieganiu chorobom i wypadkom. Działania służb zdrowia mają na celu rozwijanie zachowań zdrowotno-higienicznych poprzez edukację i wychowanie zdrowotne w szkole, domu i miejscu pracy. Im większe będzie uświadomienie zdrowotne społeczeństwa i rozwój działań profilaktycznych, tym lepszy będzie stan zdrowia społeczeństwa.

Wszystko, co spożywamy, ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie, dlatego bardzo ważne jest, aby dostarczać organizmowi składników odżywczych w odpowiednich ilościach. Należy jednak zaznaczyć, że niezwykle istotna jest także różnorodność diety, zapewniająca różne źródła tych składników, tak aby dieta była jak najbardziej zrównoważona i kompleksowa.

Obecnie, wiele osób zapomina o znaczeniu odpowiedniego nawodnienia. Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, przede wszystkim dlatego, że jest głównym składnikiem naszych komórek. Pomaga w eliminacji toksyn, reguluje temperaturę ciała, umożliwia transport składników odżywczych i hormonów, a także uczestniczy w wielu procesach metabolicznych. Zaleca się spożywanie co najmniej 1,5-2 litrów wody dziennie, jednak ilość ta może zależeć od wielu czynników, takich jak aktywność fizyczna, klimat, a także stan zdrowia i wiek.

Innym istotnym aspektem zdrowego stylu życia jest regularna aktywność fizyczna. Nie tylko pomaga ona w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, ale także wzmacnia serce, poprawia kondycję, pomaga w walce ze stresem i wpływa pozytywnie na samopoczucie. W zależności od wieku i kondycji fizycznej, powinniśmy dostosować rodzaj i intensywność ćwiczeń, pamiętając, że najważniejsze jest, aby były one regularne.

Klucz do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia leży w połączeniu zrównoważonej diety, odpowiedniego nawodnienia, regularnej aktywności fizycznej, a także odpoczynku. Warto także pamiętać o regularnych badaniach kontrolnych, które mogą pomóc w wykryciu ewentualnych problemów zdrowotnych na wczesnym etapie, kiedy leczenie jest najbardziej skuteczne.

Odpowiednie odżywianie oraz aktywność fizyczna są kluczowe dla utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia. Właściwie zbilansowana dieta dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych, takich jak białko, witaminy i minerały, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Białko jest kluczowym składnikiem budulcowym wszystkich komórek i tkanek w naszym organizmie, natomiast witaminy i minerały spełniają wiele różnorodnych funkcji, m.in. regulują pracę enzymów, utrzymują równowagę elektrolitową, wspomagają pracę układu odpornościowego i wiele innych.

Aktywność fizyczna jest równie ważna dla naszego zdrowia. Regularne ćwiczenia poprawiają wydolność układu krążenia i oddechowego, wzmacniają mięśnie, poprawiają elastyczność stawów, a także korzystnie wpływają na nasze samopoczucie, redukując stres i poprawiając jakość snu. Ćwiczenia fizyczne są też ważnym elementem profilaktyki wielu chorób, takich jak choroby serca, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, otyłość, a nawet niektóre rodzaje nowotworów.

Kolejnym aspektem zdrowego trybu życia, który warto podkreślić, jest dostateczne nawodnienie organizmu. Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek i tkanek w naszym organizmie, pełni wiele różnych funkcji, m.in. reguluje temperaturę ciała, umożliwia transport składników odżywczych i usuwanie zbędnych produktów przemiany materii, jest niezbędna do trawienia i wiele innych.

Należy również pamiętać, że odpowiedni wypoczynek i dbanie o zdrowie psychiczne są równie ważne jak zdrowa dieta i aktywność fizyczna. Stres i brak odpoczynku mogą prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, takich jak problemy z sercem, zaburzenia snu, depresja i wiele innych.

Zdrowy tryb życia oparty na odpowiedniej diecie, regularnej aktywności fizycznej, dostatecznym nawodnieniu oraz dbałości o zdrowie psychiczne, może znacząco przyczynić się do poprawy naszego zdrowia i samopoczucia.

Wpływ żywienia na zdrowie i rozwój

5/5 - (1 vote)

Zasłyszane twierdzenie, „jesteś tym, co jesz”, w dużej mierze zgadza się z rzeczywistością. Ludzkie ciało składa się z komórek, które do prawidłowego funkcjonowania i wzrostu, wymagają składników odżywczych dostarczanych poprzez konsumowany pokarm. Tym samym, nasz wygląd, samopoczucie i zdrowie są bezpośrednio zależne od naszej codziennej diety.

I. CEL ODŻYWIANIA

Jednym z kluczowych aspektów każdego żywego organizmu, włączając w to człowieka, jest nieustanny proces odnawiania komórek i tkanek. W okresie młodości, wzrostu i rozwoju dochodzi również do ich przyrostu. W związku z tym, organizm musi otrzymywać zewnętrzne składniki, które zastępują zużyte i usunięte elementy tkanek, a jednocześnie dostarczają materiał konstrukcyjny dla nowych tkanek i płynów ustrojowych.

W każdej fazie życia, człowiek jest aktywny, wykonuje liczne codzienne czynności i pracę, co generuje zużycie energii. Materiały, z których ta energia jest uwolniona, muszą być dostarczone z zewnątrz. Z tych samych źródeł pochodzi energia termiczna, niezbędna do utrzymania stałej temperatury ciała. Wszystkie procesy zachodzące w organizmie, zarówno te generujące energię, jak i te prowadzące do odnowy, muszą być regulowane przez specyficzne substancje. Dlatego, organizm człowieka musi regularnie otrzymywać z zewnątrz materiały potrzebne do jego wzrostu, rozwoju i prawidłowego przebiegu wszelkich procesów metabolicznych – musi się odżywiać. Zaspokojenie tych potrzeb, czyli prawidłowe żywienie, jest jednym z kluczowych czynników zdrowia.

II. WPŁYW ŻYWIENIA NA ROZWÓJ I ZDROWIE

Rozwój i zdrowie człowieka, jego kondycja fizyczna i samopoczucie, są w dużym stopniu determinowane przez sposób odżywiania. Potwierdzają to zarówno doświadczenie, jak i badania naukowe. Troska o zdrowie człowieka wiąże się więc z dążeniem do zapewnienia mu pełnowartościowej diety. Nie chodzi jednak tylko o dostarczanie odpowiedniej ilości pokarmu. Równie ważna jest jego jakość oraz umiejętne wykorzystanie. W świetle dotychczasowych badań naukowych, stwierdzono, że nieprawidłowe żywienie jest przyczyną wielu chorób metabolicznych, takich jak miażdżyca i otyłość. Niewłaściwa dieta może prowadzić również do próchnicy zębów oraz innych chorób, które wcześniej były nieznane. W obecnych czasach, racjonalne żywienie człowieka staje się coraz bardziej istotne, zwłaszcza w profilaktyce chorób. Dlatego powołano specjalistyczne instytucje naukowo-badawcze, których zadaniem jest ustalanie zasad prawidłowego żywienia na podstawie badań naukowych.

III. EWOLUCJA NAUKI O ŻYWIENIU

Naukowe zasady żywienia człowieka zostały ukształtowane stosunkowo niedawno, a korzenie tej dziedziny nauki sięgają praktyk kulinarnych. Znany grecki filozof, Hipokrates (ok. 460 – 377 p.n.e.), rekomendował różnego rodzaju pokarmy jako środki lecznicze w różnych chorobach, sugerując, że sposób odżywiania ma wpływ na stan zdrowia człowieka. Ze starożytnych kronik i zapisków wiemy, że na przykład Egipcjanie około 1500 lat p.n.e. polecali spożywanie wątroby na chorobę oczu znaną jako „kurza ślepota” (zaburzenia widzenia w niskim świetle), a niestrawność leczyli poprzez wymioty i środki przeczyszczające.

Podobne obserwacje, niepoparte jeszcze naukowymi dowodami, były prowadzone w średniowieczu i trwały aż do końca XVIII wieku. Właśnie wtedy francuski uczony A. L. Lavoisier (1743 – 1794) przeprowadzał badania i eksperymenty na zwierzętach i ludziach, odkrywając, że spożywane pokarmy są „spalane” w organizmie. W tym procesie zużywany jest tlen, a produkuje dwutlenek węgla i wodę, co dostarcza organizmowi niezbędnej energii, zwykle mierzonej w kaloriach.

Tak więc, nauka o żywieniu rozpoczęła się jako kalorymetria. Ten trend utrzymał się przez długi czas i nadal odgrywa kluczową rolę. Jednak na podstawie licznych i wszechstronnych badań uznano, że pokarm składa się z wielu składników o różnej strukturze, które pełnią zróżnicowane i istotne funkcje w organizmie. Dlatego do pełnej oceny pożywienia nie wystarczy tylko określenie jego wartości energetycznej (kalorycznej). Dla rozwoju nauki o żywieniu człowieka kluczowe jest analizowanie składu chemicznego pożywienia, w szczególności określanie ilości i jakości białka, tłuszczów, cukrów (węglowodanów), a także witamin, minerałów i innych składników. Większość badań z tego zakresu, które rozpoczęły się pod koniec XIX wieku, przeprowadzono już w naszym wieku.

Szybki rozwój nauki o żywieniu jest odzwierciedlony w licznych czasopismach naukowych i popularnonaukowych publikowanych na całym świecie, a także w publikacjach książkowych na ten temat. Ważność kwestii racjonalnego żywienia człowieka potwierdza fakt, że w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych powołano specjalną jednostkę – Organizację ds. Rolnictwa i Wyżywienia (tzw. FAO), która głównie zajmuje się rozwiązaniem problemów związanych z żywieniem ludności na całym świecie.

IV. SKŁADNIKI I ROLA POŻYWIENIA

Muszą być one dostarczane z pożywieniem. Pełnią one w organizmie rolę katalizatorów, czyli przyspieszają procesy przemiany materii. Właśnie brak jednej lub kilku witamin powoduje zaburzenia funkcjonowania organizmu, a nawet może prowadzić do chorób nazywanych awitaminozami. Witaminy możemy podzielić na dwie grupy: rozpuszczalne w tłuszczach i rozpuszczalne w wodzie.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach to witaminy A, D, E i K. Witamina A jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania oczu i skóry, występuje w produktach zwierzęcych jak mleko, jaja, wątroba, oraz w warzywach i owocach, zwłaszcza w tych o intensywnym kolorze (np. marchew, dynia). Witamina D reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową organizmu, a jej niedobór prowadzi do krzywicy u dzieci i osteomalacji u dorosłych. Witamina E działa jako przeciwutleniacz, chroni komórki przed działaniem wolnych rodników, a witamina K bierze udział w procesie krzepnięcia krwi.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie to witaminy z grupy B i witamina C. Witaminy z grupy B biorą udział w prawie wszystkich procesach metabolicznych organizmu. Są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, uczestniczą w przemianach węglowodanów, tłuszczów i białek. Witamina C (kwas askorbinowy) jest niezbędna do syntezy kolagenu, białka strukturalnego tkanki łącznej. Jest również przeciwutleniaczem, chroni organizm przed wolnymi rodnikami. Witaminę C znajdziemy przede wszystkim w owocach i warzywach, szczególnie w owocach dzikiej róży, czarnej porzeczki, papryce, kiwi, cytrusach, szpinaku i kalafiorze.

Składniki mineralne są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, choć potrzebujemy ich w stosunkowo małych ilościach. Możemy podzielić je na makroelementy (wapń, fosfor, magnez, sód, potas, chlor) i mikroelementy (żelazo, cynk, miedź, jod, fluor, selen). Makroelementy są niezbędne do budowy kości i zębów (wapń, fosfor), prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego (magnez, sód, potas) i utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej (sód, potas, chlor). Mikroelementy pełnią wiele różnych funkcji: żelazo jest składnikiem hemoglobiny, cynk jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, miedź bierze udział w przemianie żelaza, jod jest składnikiem hormonów tarczycy, fluor zapobiega próchnicy zębów, a selen jest przeciwutleniaczem. Składniki mineralne dostarczamy organizmowi przede wszystkim za pośrednictwem zróżnicowanej diety, obejmującej zarówno produkty roślinne, jak i zwierzęce.

Woda jest niezbędna do życia, stanowi środowisko, w którym przebiegają wszystkie reakcje biochemiczne w naszym organizmie. Jest też niezbędna do utrzymania stałej temperatury ciała i eliminacji produktów przemiany materii. Dostarczamy ją organizmowi zarówno bezpośrednio (picie) jak i pośrednio (pokarm).

Najważniejszym celem racjonalnego żywienia jest dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości energii i wszystkich niezbędnych składników odżywczych, a także zapewnienie równowagi między nimi, aby prawidłowo funkcjonować i utrzymać zdrowie. W praktyce oznacza to konieczność spożywania zróżnicowanej diety, obejmującej różne grupy produktów spożywczych.

Mikroelementy, inaczej nazywane pierwiastkami śladowymi, to chemiczne elementy niezbędne do funkcjonowania życia, które muszą być regularnie uzupełniane, by zrekompensować ich straty wynikające z procesów takich jak pocenie, wydalanie moczu czy krwawienie. Jeśli dieta byłaby złożona z odpowiednich ilości tłuszczów, węglowodanów, białek i wody, ale całkowicie pozbawiona witamin i mikroelementów, ostateczny skutek mógłby być śmiertelny, prawdopodobnie w ciągu kilku miesięcy.

Witaminy możemy podzielić na dwie główne kategorie. Pierwszą grupę stanowią witaminy A, D, E i K, które są rozpuszczalne w tłuszczach i często występują w produktach bogatych w tłuszcze, takich jak jaja, masło i mleko. Organizm jest zwykle w stanie gromadzić rezerwy tych witamin, zwłaszcza w wątrobie, co pozwala przetrwać wiele miesięcy bez spożywania witaminy A bez żadnych objawów chorobowych.

Zapotrzebowanie naszego organizmu na poszczególne witaminy jest niewielkie. Na przykład mężczyzna potrzebuje jedynie 0,0005 g witaminy A (retinolu) dziennie. Dzienne zapotrzebowanie na wiele mikroelementów jest jeszcze mniejsze, ale trzy z nich – wapń, żelazo i jod – często nie są spożywane w wystarczających ilościach. Brak któregokolwiek z nich może prowadzić do poważnych schorzeń. Leczenie z użyciem tabletek zawierających witaminy lub pierwiastki śladowe często pozwala na ustąpienie objawów w ciągu kilku godzin, ale mogą pozostać powikłania. Na przykład niedobór witaminy D prowadzi do krzywicy (miękkie kości), która może spowodować nieodwracalne uszkodzenia.

Z drugiej strony, nadmierne spożycie witamin także może stanowić zagrożenie dla zdrowia. Szczególnie dotyczy to tych witamin, które organizm gromadzi w większych ilościach. Przykładowo, przesadne spożywanie witaminy A może prowadzić do zgonu. Początkowo objawia się to bolesnym obrzękiem, wysypką i wypadaniem włosów, następnie dochodzi do powiększenia wątroby i śledziony. Przedawkowanie pierwiastków śladowych jest rzadkością, gdyż organizm potrafi wydalić nadmiar. Niemniej jednak, nadmiar soli – będącej połączeniem pierwiastków sodu i chloru – może stanowić zagrożenie dla osób z nadciśnieniem, jako że stanowi duże obciążenie dla serca.

V. DODATKI DO ŻYWNOŚCI – korzystne czy szkodliwe?

Większość dostępnych na rynku produktów spożywczych zawiera różnorodne dodatki. Mimo sprzeciwu wielu osób, w nowoczesnym przemyśle spożywczym pełnią one kluczową rolę. Dodatki do żywności, zarówno naturalne, jak i syntetyczne, często są używane do przedłużenia trwałości produktów, wzbogacania ich w dodatkowe składniki odżywcze, ułatwienia procesów przetwarzania oraz podkreślenia ich smaku, barwy, zapachu, konsystencji czy wyglądu.

Mimo to, wielu ludzi wskazuje na konieczność rezygnacji z większości substancji stabilizujących, zwłaszcza tych, które modyfikują wrażenia zmysłowe. Zdaniem tych osób, przetworzona żywność nie powinna stanowić tak dużej części naszej diety i powinniśmy ograniczyć jej spożycie na rzecz naturalnych produktów, niezawierających substancji obniżających jakość i wartość odżywczą.

Większość dodatków, zwłaszcza te oznaczone numerem E, może powodować problemy zdrowotne takie jak alergie, astma, zaburzenia pracy żołądka czy nadpobudliwość, szczególnie u dzieci. Istnieje podejrzenie, że dodatki mogą prowadzić nawet do poważniejszych problemów zdrowotnych, co skutkuje wprowadzaniem zakazów ich stosowania w niektórych krajach.

VI. Podsumowanie

Ciało człowieka można przyrównać do skomplikowanego mechanizmu, którego sprawnie działanie zależy między innymi od odpowiedniej diety. Właściwe odżywianie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na zdrowie człowieka, a w okresach większej wrażliwości organizmu, takich jak ciąża, karmienie piersią czy okres wzrostu, staje się niezbędne. Istotne jest też, aby noworodki były karmione mlekiem matki, które zawiera wszystkie niezbędne składniki dla prawidłowego rozwoju dziecka i nie zawiera szkodliwych substancji obecnych w wysoko przetworzonych pokarmach zastępczych.

Coraz więcej dowodów naukowych wskazuje, że obecny styl życia może nie być dla nas optymalny. Możemy funkcjonować lepiej, utrzymać zdrowie przez dłuższy czas i łatwiej radzić sobie z chorobami, jeśli zdecydujemy się na zmianę naszych zwyczajów, zwłaszcza tych, które są uznawane za przyczynę szerzących się chorób. Utrzymanie ciała w dobrej kondycji pozwoli nam na dłuższe i pełniejsze życie. Zdrowe ciało i pozytywne nastawienie do życia ułatwią radzenie sobie z napięciami i troskami współczesnej egzystencji.

Nauka dostarcza nam coraz więcej informacji na temat tego, co jest dla nas korzystne, a co szkodliwe. Już teraz posiadamy ogromną ilość wiedzy na temat tego, jak żyć zdrowiej, dłużej i szczęśliwiej. Twierdzenie, że „jesteś tym, co jesz” nie jest przesadą. Ciało człowieka jest zbudowane z tych samych substancji, które spożywamy. Jeżeli zależy nam na zdrowym ciele, powinniśmy dostarczać mu zdrowego pożywienia.

Zakończenie pracy dyplomowej z fizjoterapii

5/5 - (1 vote)

Proces rehabilitacji po endoskopowej rekonstrukcji WKP jest bardzo ważnym i kompleksowym działaniem. Rehabilitacja po więzadłowym urazie stawu kolanowego dzieli się na dwa etapy, przedoperacyjny oraz pooperacyjny[1].

Celem usprawniania leczniczego po zabiegu operacyjnym więzadła krzyżowego przedniego jest: odtworzenie pełnego symetrycznego zakresu ruchu stawu w porównaniu z nogą nieoperowaną[2], powrót siły mięśniowej, uzyskanie kontroli propriocepcyjnej, przywrócenie fizjologicznej sprawności i koordynacji, zniwelowanie bólu, pozbycie się obrzęku, pełen powrót do czynności życia codziennego oraz aktywności fizycznych sportowych lub rekreacyjnych[3].

Istotna jest praca fizjoterapeuty z pacjentem ucząc go jak chronić przeszczep po zabiegu i w dalszych fazach nie dopuszczać do kolejnych urazów, zapobiegać stanom przeciążeniowym innych części ciała na drodze kompensacji niewydolności funkcji kolana oraz samo porozumienie fizjoterapeuty i lekarza ortopedy śledzącego ewentualne powikłania pooperacyjne.

Staw kolanowy, będący największym i najbardziej złożonym stawem człowieka jest tym samym najbardziej podatny na urazy, protokoły fizjoterapeutyczne stosowane w terapii pourazowej w Stanach Zjednoczonych, Europie oraz Polsce nadal są pełne rozbieżności i różnorodności metod terapeutycznych oraz zmienności ram czasowych.

Opis w literaturze fachowej technik stosowanych z zakresu kinezyterapii, fizykoterapii, i treningu motorycznego pod kątem danej aktywności fizycznej czy sportu różni się w zależności od placówki przeprowadzającej rehabilitację w ortopedii i traumatologii sportowej. Znajomość okresów w których przeszczep w swojej przebudowie jest mechanicznie najsłabszy a kiedy najsilniejszy jest kluczowa w doborze obciążeń, ćwiczeń i postępowania w kolejnych etapach rehabilitacji stawu kolanowego.

Bezsprzecznym pozostaje fakt że skuteczna rehabilitacja może nastąpić tylko „pod warunkiem ścisłej współpracy pacjenta, lekarza i fizjoterapeuty” [4].


[1] A. Pasierbiński, [w:] „Acta Clinica“ Rehabilitacja po rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego, 2002, nr 1, Tom 1, s. 86-100.

[2] K. D. Schelbourne, [w:], „Journal of Orthopaedic Science“ What have i learned about the ACL: utilising a progressive rehabilitation scheme to achieve total knee symmetry after anterior cruciate ligament reconstruction, 2006, nr 11, s. 318-325.

[3] R. Biernat, [w:] „Ortopedia, Traumatologia, Rehabilitacja“ Postępowanie rehabilitacyjne po rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego metodą wolnego przeszczepu ścięgiem mięśni półścięgnistego i smukłego w pierwszym miesiącu po zabiegu-doniesienie wstępne, 2007, nr 2 (6), Vol. 9, s. 178-186.

[4] R. Biernat, [w:] „Ortopedia, Traumatologia, Rehabilitacja” Postępowanie rehabilitacyjne po rekonstrukcji wiązadła krzyżowego przedniego metodą wolnego przeszczepu ściągiem mięśni półścięgnistego i smukłego w pierwszym miesiącu po zabiegu-doniesienie wstępne, 2007, nr 2 (6), Vol. 9, s. 178-186.

Kwestionariusz ankiety do badania aktywności ruchowej osób starszych

5/5 - (1 vote)

Aktywność ruchowa w mniejszym bądź w większym stopniu jest nieodłącznym elementem życia człowieka. Stanowi ona kluczowy i integrujący składnik zdrowego stylu życia. Jej niedostatek ale i nadmiar może być przyczyną wielu zaburzeń i zwiększonego ryzyka chorób.

Przeprowadzone badania pozwolą zorientować się jaki jest poziom aktywności ruchowej wśród osób starszych oraz preferowane przez seniorów formy aktywności i jej uwarunkowania.

W związku z powyższym proszę Pana(ią) o wypełnienie ankiety stawiając znak X
w jednym z wyznaczonych miejsc a w miejscach wykropkowanych proszę wpisać odpowiedź.

Ankieta jest anonimowa. Za rzetelne wypełnienie kwestionariusza serdecznie dziękuję.

A.    METRYCZKA

  1. PŁEĆ

Kobieta

Mężczyzna

  1. WIEK

60 – 64 lata

65 – 69 lat

70 – 74 lata

powyżej 74 lat

  1. MASA CIAŁA

prawidłowa

nieznaczna nadwaga (do 10 kg)

znaczna nadwaga (powyżej 10 kg)

  1. WYKSZTAŁCENIE

studia magisterskie

wyższe zawodowe

średnie

zasadnicze zawodowe

podstawowe

B. STYL ŻYCIA W PRZESZŁOŚCI

5 . JAKI TRYB ŻYCIA PROWADZIŁ(A) PAN(I) W PRZESZŁOŚCI ?

bardzo aktywny  5

aktywny              4

średnio aktywny 3

mało aktywny                 1

  1. CZY PRACOWAŁ(A) PAN(I) ZAWODOWO ?

tak                                   2

nie                                   0

  1. JAKI BYŁ CHARAKTER PANA(I) PRACY ?

siedzący              1

stojący                 2

mieszany             3

  1. CZY ZWRACAŁ(A) PAN(I) UWAGĘ NA ZDROWY SPOSÓB ODŻYWIANIA ?

tak                                   3

nie                                   0

  1. JAK CZĘSTO SPĘDZAŁ(A) PAN(I) AKTYWNIE RUCHOWO CZAS WOLNY ?

przy każdej nadarzającej się ku temu okazji      4

na prośbę dzieci                                      2

bardzo rzadko                                                    1

wolałem(am) spędzać czas w sposób bierny      0

C.     AKTYWNOŚĆ RUCHOWA WŚRÓD OSÓB STARSZYCH

  1. JAKIMI ŚRODKAMI LOKOMOCJI SIĘ PAN(I) PRZEMIESZCZA ?

pieszo                                                                 4

rower                                                                  3

środki komunikacji miejskiej                              2

samochód                                                           0

  1. JAK NAJCZĘŚCIEJ SPĘDZA PAN(I) OBECNIE CZAS WOLNY ?

oglądanie telewizji                                             0

czytanie książek                                     1

aktywność domowa (sprzątanie, gotowanie, opieka nad wnukami itp.)          3

uprawianie ogrodu                                                                                            5

uprawianie sportu                                                                                              6

inne (jakie?)

…………………………………………………………………………………………………………………..

  1. JAK CZĘSTO PODEJMUJE PAN(I) AKTYWNOŚĆ RUCHOWĄ ?

codziennie                                  5

kilka razy w tygodniu                 4

rzadko                             1

prawie wcale                               0

  1. Z JAKICH FORM AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ KORZYSTA PAN (I) ?

spacer                                                                                         1

taniec                                                                                         2

jazda na rowerze (w tym rower stacjonarny)                            4

gimnastyka (ćwiczenia w domu, w parku lub w zespołach)     3

pływanie                                                                        5

bieg                                                                                            6

  1. JAKIE SĄ POWODY PODEJMOWANIA PRZEZ PANA(IĄ) AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ ?

poprawa sprawności funkcjonalnej organizmu              6

pozbycie się nadmiaru masy ciała                                              4

zalecenie lekarza                                                            1

poprawa wyglądu zewnętrznego                                               3

poprawa samopoczucia                                                  5

mocniejszy sen                                                               2

  1. CZY ISTNIEJĄ JAKIEŚ POWODY NIE PODEJMOWANIA PRZEZ PANA(IĄ) AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ ?

lenistwo                                                  0

stan zdrowia                                                       5

brak towarzystwa                                               4

preferowanie biernego wypoczynku                  1

brak dostępu do obiektów, sprzętu                    4

brak środków materialnych                                3

nie istnieją takie powody                                   6

  1. UWAŻA SIĘ PAN(I) ZA OSOBĘ, KTÓRA:

ćwiczy systematycznie                                                                                                 5

miała kontakt z wychowaniem fizycznym tylko w szkole, potem nie ćwiczącą, ale nadal przeciętnie sprawną        3

wysiłek fizyczny sprawia dużą trudność z powodu ogólnego osłabienia                    2

z powodu ograniczeń zdrowotnych może ćwiczyć tylko pod kontrolą lekarską         1

  1. CZY ODCZUWA PAN(I) POTRZEBĘ PODEJMOWANIA AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ ?

tak                                               5

nie                                               0

w niewielkim stopniu      2

18.. CZY KORZYSTA PAN(I) Z USŁUG PORADNI REHABILITACYJNEJ LUB
Z INNEGO RODZAJU POMOCY Z ZEWNĄTRZ ?

nie                       2

tak                       0

  1. WEDŁUG PANA(I) AKTYWNOŚĆ RUCHOWA WYKAZUJE NAJWAŻNIEJSZY ZWIĄZEK Z:

lepszym zdrowiem                                                         5

lepszym samopoczuciem                                                4

utrzymaniem zgrabnej sylwetki                                     2

ma niewielki wpływ na stan zdrowia                            1

nie ma żadnego wpływu na stan zdrowia i urodę         0

Wdrażanie edukacji zdrowotnej do szkoły – strategia działań

5/5 - (3 votes)

Do populacji dzieci i młodzieży najłatwiej jest dotrzeć poprzez szkołę, a dzięki dzieciom można pośrednio dotrzeć do rodziców, społeczności lokalnej, a nawet całego społeczeństwa. Stąd szkolną edukację zdro­wotną uważa się za najlepszą, długofalową inwestycję w zdrowie społe­czeństwa.

Szkoła jako siedlisko, w którym uczniowie i pracownicy spędzają dużą część swojego życia, ma ogromny wpływ na ich samopoczucie. Od tego, jaka panuje w niej atmosfera, jaka jest jej organizacja oraz preferowa­ne metody pracy, w dużym stopniu zależy, czy jest ona środowiskiem wspierającym i promującym zdrowie.

’ Wykazano, że wykształcenie ma wprost proporcjonalny wpływ na zdro­wie. Im wyższy jego poziom w danej społeczności, tym większe zasoby dla zdrowia (szanse na dalszą pracę, zdolność radzenia sobie z trudnoś­ciami i kierowania własnym życiem), a jednocześnie niższe wskaźniki umieralności i zapadalności na wiele chorób oraz mniej czynników ry­zyka.

Niemniej, aby szkolną edukację zdrowotną można było uznać za wszechstronną, musi ona spełniać cztery podstawowe warunki:

  1. Uwzględniać całościowe, holistyczne podejście do zdrowia oraz związek między zdrowiem a czynnikami, które je warunkują.
  2. Wykorzystywać wszelkie formalne i nieformalne okoliczności dla edu­kacji zdrowotnej, a także korzystać ze wszystkich służb i możliwości zarówno w szkole, jak i poza nią.
  3. Dążyć do ujednolicenia informacji o zdrowiu, jakie uczeń otrzymuje od rodziny i rówieśników oraz ze środków masowego przekazu, reklam i społeczności lokalnej.
  4. Zachęcać dzieci i młodzież do prowadzenia zdrowego stylu życia oraz stwarzać warunki wspierające zdrowie.

Według B. Woynarowskiej, przyjęcie koncepcji wszechstronnej edu kac ji zdrowotnej wyznacza następujące kierunki działań szkoły:

Włączenie edukacji zdrowotnej do polityki i progra­mu dydaktyczno-wychowawczego szkoły – zdrowie jest wartością nadrzędną dla jednostki; jest potrzebne każdemu, ponieważ warunkuje określoną jakość życia. Dlatego treści dotyczące jego ochrony i wzmacniania powinny znaleźć swoje miejsce w programie i organiza­cji szkoły. W większości krajów edukacja zdrowotna nie jest odrębnym przedmiotem nauczania, ale ma postać tzw. ścieżki międzyprzedmiotowej zintegrowanej ze wszystkimi przedmio­tami i innymi ścieżkami. Oznacza to, że poszczególne treści z zakresu edukacji zdrowotnej są przekazywane w ramach różnych przedmiotów nauczania. W celu realizacji tematów uznanych przez szkołę za prioryte­towe można dodatkowo organizować cykle lekcji, spotkań, kursy itd. Po­dobną koncepcję przyjęto w Polsce w podstawie programowej, do której po raz pierwszy wprowadzono edukację zdrowotną jako obowiązkową w 1997 roku, wyodrębniając w jej ramach takie bloki tematyczne, jak:

  • higiena osobista i otoczenia; bezpieczeństwo i pierwsza pomoc; żywność i żywienie;
  • aktywność ruchowa, praca i wypoczynek, czas wolny;
  • edukacja do życia w rodzinie i społeczności, psychospołeczne aspekty;
  • zdrowia, seksualność człowieka;
  • życie bez nałogów.

Niestety w ramach reformy systemu oświaty w 1999 roku wdrożono nową podstawę programową ścieżki „edukacja prozdrowotna” dla szkoły podstawowej i gimnazjum, ograniczając w niej treści dotyczące zdrowia psychospołecznego i profilaktyki uzależnień oraz wyłączając zagadnienia dotyczące seksualizmu człowieka. Ponadto ścieżki tej nie uwzględniono w podstawach programowych szkoły ponadpodsta­wowej, umieszczając niektóre jej elementy w przedmiotach: biologia i wychowanie do życia w rodzinie.


B. Woynarowska (red.), Zdrowie i szkoła, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000.